fredag 4 januari 2008

Vaken-nätter

De har vi massvis av här. Natten mot lördag var vi vakna 24-08,30, mot söndagen var de 2-6, mot måndagen 2-9 och inatt 24-5. Ungefär så ser våra nätter ut, men inatt har de gått bra men de andra nätterna har Joline haft så ont i magen. Hon bara skriker. Igår började vi med magdroppar, minifom och mjölkfri mat, Profylac. Natten har gått mycket bättre med magontet, men nog har hon varit vaken iaf ;). Jag klev upp nyss, orkar ingenting..

Satt på fl inatt och där pratade de om olika faser i barnens liv och då skulle de tydligen vara nån speciell fas nu när hon är fem veckor.
Så här står det om den:"En bok om barnets första år i livet som förklarar varför ditt annars så soliga barn plötsligt blir klängigt, skrikigt och krävande. Det beror inte på kolik, tandsprickning eller på att du "gör fel", utan på att barnet är på väg att ta ett stort steg i sin mentala utveckling. Sju gånger under det första året måste varje barn erövra en ny upplevelsevärld. Sju steg att ta som beror på betydande förändringar i barnets hjärna, som naturligtvis ter sig skrämmande för en liten människa. Denna kloka holländska bok bygger på långvarig och gedigen spädbarnsforskning men vänder sig i första hand till alla småbarnsföräldrar."
Jag gick in på adlibris och beställde den för 39:-, de kan de väl vara värt. Köpte samtidigt två andra böcker så jag kan läsa om inte annat på nätterna. Nästa fas ska tydligen vara vid åtta veckor.

Igår var jag och tog prover och nyss ringde min läkare och sa att jag är överbehandlad så jag ska minska på dosen. Han undrade om jag inte känt av hjärtklappning, men nej tack och lov.

Tack och lov också för att Joline tycker om nya maten, annars kan de tydligen vara lite knas med de, den smakar lite speciellt tydligen. Men den var dyr! Hennes vanliga ersttning kostar 65 och man får fyra liter och den här kostade 214 och man får 3,2 liter. Frågade om de ingår i högkostnadskortet och jag fick inget riktigt svar, men man kunde tydligen få en livsmedelsanvisning och då skulle en månads förbrukning kosta runt 120, så de var ju bra iaf. Då bir de biligare tom än om hon skulle äta den andra för 65 för de går ju ut några paket.

Nu ska jag äta lite innan Joline vaknar och är hungrig! Hur ska jag få henne att vara jättevaken på dagen och sova på natten?

1 kommentar:

Carina sa...

Mina små hjärtan, vilka nätter ni har!! Men dom går över, jag lovar!! Även fast man inte tror det när dom håller på!!

Vad har du för datumzon inställd? Verkar vara fel!!