tisdag 30 mars 2010

Allergisk reaktion

Det här inlägget skrev jag till ett annat forum igår den 29/3 när det faktiskt hände. Några av er vet det här redan och några av er får veta nu.

Jag har åkt ambulans för första gången i mitt liv idag och förhoppningsvis den sista. Inte för att det var dåligt på något vis men jag vill ju inte vara sjuk. Jag och mamma har varit ute en sväng och så var vi på ett shoppingställe och innan vi skulle åka hem så ville jag ha Ipren för jag hade såont i halsen att jag trodde jag skulle tuppa av. Tog två Ipren 400mg och svalde tabletterna med lite äppeljuice. Sen börjar vi åka hemåt och jag känner hur jag plötsligt börjar mår lite konstigt och blir varm i ansiktet och varm i händerna. Det börjar klia i händerna så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Mamma tittar på mig och undrar om jag har så ont i halsen att jag inte kan köra mer så vi bestämmer oss för att byta chaufför. Säger till henne att jag känner mig konstig och då upptäcker jag att jag är röd som en kräfta i ansiktet, halsen och hela bröstkorgen ända ner på brösten och även lite svullen om händerna och i ansiktet. Tänker inte så mycket på det så vi kör i kanske en minut tills de börjar pulsera i öronen och klia i munnen och tungan sväller upp så jag inte kan prata normalt utan börjar lite smått att läspa. Under den här tiden ringer jag 1177 som har kö, känner att det ändå är allvarligt så jag ringer 112 och de tycker att de verkar skumt. De ber oss stanna med bilen och skickar en ambulans på en gång. Först på plats blir räddningstjänsten sen kommer en ambulans som ger mig medicin, men den ambulansen hade redan en patient så jag fick vänta på "min" ambulans som kom efter kanske fem minuter. Loratadin som jag fick på plats hjälpte väldigt bra och kliandet släppte litegrann. Fick då Betapred också som innehåller kortison och ska vidga luftrören lite trots att jag inte kände någon påverkan på andningen så ansåg alla (6) som stod där att det var det bästa. Alla i personalen var så roliga och lättade verkligen upp stämningen och höll mig lugn på så sätt. Sedan fick jag välja om jag ville åka till akuten eller till en vårdcentral och av vc har jag ju inte så bra erfarnehet så jag valde akuten. Kom dit och fick träffa en ssk och en läkare och efter att de lyssnat på hjärta och lungor och såg att jag mådde bra fick jag på en gång åka hem.

De konstaterades att det varit en allergisk reaktion och mot vad?! Jaa det är en bra fråga. Läkaren tror att de beror på min pollenallergi som finns i botten som senare då under dagen mixades med äppeljuice och Ipren då dessa tre (äpple, ipren och pollen) är på något sätt besläktade och det blev helt enkelt för mycket för kroppen. Jag har nu fått remiss till allergimottagningen för att göra ytterligare undersökningar på vad det kan ha varit för allergisk reaktion. Att de pulserade i mina öron som jag beskrev de var att kroppen själv pumpar på med så mycket histamin och adrenalin som den bara kan och det är då man uppfattar den pulserande känslan.

Nu väntar jag på remiss till allergimottagningen för att utreda vad jag reagerade på och om jag är allergisk. Blev riktigt rädd när tungan svällde och jag knappt kunde prata.

http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=733
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=mat_recept_dynamic&viewid=746359

På dessa länkar finns lite ytterligare information om korsreaktioner.


4 kommentarer:

emma sa...

oj!!! tur att det blev bra iaf... phu!! =) Ta hand om dej o ha en underbar PÅSK!! =) Kramar om!

Linda sa...

Emma - Ja det var tur att det gick så bra. Tack desamma, jag ska ju ut i vida världen efter påsk =). Kramar!

Sofiaa sa...

Oj jösses! Tur att det gick bra iallafall då, läskigt! Kramar från oss.

Linda sa...

Sofiaa - Tack =)