söndag 29 juni 2008

Vad är de för skitregler???

Speciella regler för barn yngre än åtta månader (240 dagar)
Du kan bara få tillfällig föräldrapenning för barn som är yngre än åtta månader (240 dagar) om barnet är inlagt på sjukhus eller om barnet har en stadigvarande plats i barnomsorg och du behöver stanna hemma från ditt arbete för att vårda barnet. Det betyder till exempel att om en förälder som är hemma med barnet blir så sjuk att han eller hon inte kan ta hand om barnet, kan inte den andre föräldern ta ut tillfällig föräldrapenning för att vårda barnet. Däremot kan den andre föräldern ta ut ­vanlig föräldrapenning.



Hur tänkte de när de lät den regeln träda i kraft?! Att den förälder som går hemma absolut inte kan bli sjukt om barnet är under åtta månader?! Jag förstår verkligen inte, men jag tror inte jag vill förstå heller! Jag är sjuk, jag har feber, förkylning, ont i halsen och ögonen bara rinner, rinner och rinner. Jag orkar helt enkelt inte sitta och leka och vara glad med Joline då... Men om Anders är hemma så får han vara hemma gratis! Eller så får han ta ut FP, men då är jag hemma utan erstättning.. Hur tänkte de då, har man inte de nog knapert med FP?? Dumma människor!

1 kommentar:

Sofiaa sa...

Vad trött man blir, allt ska vara så jävla krångligt jämt.. =/